Kolorystyka w raportowaniu
Wykorzystanie kolorów w raportach jest determinowane przez kilka czynników. Wielu analityków błędnie zakłada, że najważniejsze są wyniki raportu i błędnie pomija ten ważny krok. Często znajomość grupy odbiorców może być kluczowa. Celem jest przekazanie wartości biznesowej w sposób zorganizowany, który ułatwi przyswojenie informacji. Nieodpowiednio użyte kolory mogą doprowadzić do wyciągnięcia błędnych wniosków.
Podstawowe schematy kolorów
Najprostszym wyborem kolorów będzie znajomość kolorów firmowych. Wiele firm posiada działy marketingowe lub specjalistów brandingu, którzy mogą pomóc zdefiniować paletę kolorów firmowych. W innym przypadku, kolorystyka jest definiowana przez analityka. Pierwszym krokiem w implementacji palety kolorów w jakimkolwiek raporcie jest zrozumienie teorii kolorów. Nauka o teorii kolorów zaczyna się w szkole podstawowej na zajęciach plastycznych, gdy uczymy się o spektrum kolorów i jak wpływają one na siebie. Obecnie istnieje wiele badań nad odbiorem kolorów przez człowieka, co świadczy o jego istotnym wpływie na odbiór przekazywanych wiadomości.
Wyróżniamy 3 popularne typy doboru kolorystyki.
- Komplementarny – polega na znalezieniu koloru przeciwnego, na przykład kiedy Logo jest czerwone, wykorzystanie koloru zielonego jako tła złagodzi odbiór. Łatwo to zapamiętać pod hasłem – przeciwieństwa się przyciągają.
- Analogiczny – wykorzystywane szczególnie w wielu korporacjach opiera się na utworzeniu małej palety kolorów, np. Jeśli wybrano kolor zielony, wybierz kolor z koła po obu stronach zielonego.
- Triadowy – bardziej kompleksowe połączenie kolorów. Najpierw wybieramy kolor główny, a następnie na kole kolorów dobieramy dwa dodatkowe kolory tworzące trójkąt wewnątrz koła.
Najlepszym zestawem do tworzenia wizualnej warstwy raportu jest z góry przygotowana paleta kolorów. Jak wspomniałem wcześniej, staraj się używać firmowej palety kolorów. Najczęściej paleta kolorów firmowych jest ściśle powiązana z logiem lub brandowymi grafikami. Paleta kolorów zawiera więcej kolorów, stąd jedynym wyzwaniem może być wybranie koloru dominującego i należy do tego podchodzić z rozwagą. Przykładem może być wykorzystanie jako głównego koloru czerwonego. Czerwony jest używany do przedstawienia ryzyk więc może przyczynić się do błędnej interpretacji.
Znaczenie kolorów
Wiele kolorów w raportowaniu ma swoje znaczenie i można powiązać je z odczuciami dotyczącymi marki. Przykładowo czarny kolor często kojarzy się z elegancją (garnitur, czarna limuzyna), biały kojarzy się ze spokojem i porządkiem – wyobraź sobie Apple Store. Kolory czerwone i zielone zazwyczaj są znacznikiem ryzyka / straty (czerwony) lub wzrostów i pozytywnych wartości (zielony). Ponadto czerwony kolor jest często używany w celu podkreślenia ważnych wartości.
Daltonizm w różnym stopniu przyczynia się do rozpoznania koloru czerwonego i zielonego więc używaj tych kolorów z rozwagą. Warto również symulować daltonizm (są do tego przeznaczone strony), aby upewnić się co widzi użytkownik. Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest cieniowanie, zmiana natężenia jednej barwy niesie ryzyko, że kolory będą się ze sobą zlewać. Jeśli korzystasz z cieniowania, dopilnuj aby kolory odpowiednio kontrastowały.