Dobre praktyki wizualizacji danych
Jako analityk Business Intelligence tworzymy wizualizacje, aby uzyskać wgląd w nasze dane. Wizualizacja danych jest sposobem w jaki komunikujemy numeryczne lub policzalne informacje. Używamy do tego wykresów, diagramów, map a czasem ikonografii. Ważnym jest jednak, aby trzymać się zasady – celem wizualizacji jest najlepszy wgląd w dane, nie obrazki. Oznacza to, że transformacje danych, których dokonujemy nie służą przedstawieniu ich na wykresie, ale utworzeniu czegoś jasnego i zrozumiałego dla naszych odbiorców. W tym celu warto zapoznać się z poniższymi dobrymi praktykami.
Poznaj swoich odbiorców
To pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrozumieć. Kto jest naszym odbiorcą i na jakie pytania potrzebuje odpowiedzi. Czy jest to zarząd firmy, w której pracujesz? Czy menadżer operacji? A może klient? Przypuśćmy, że Twoimi odbiorcami jest zarząd. Najprawdopodobniej będą chcieli zapoznać się z danymi szybko i efektywnie. Oznacza to, że spojrzą na Twój raport bardzo krótko i interpretacja danych powinna sama się nasuwać, dlatego też należy ostrożnie dobierać główne punkty prezentacji. Znając pytania, na które Twoi odbiorcy oczekują odpowiedzi o wiele łatwiej jest dostosować wygląd Twojego raportu. Aby ułatwić sobie zadanie możesz poprosić osobę postronną (np. członka zespołu) o szybką interpretację przygotowanego przez Ciebie raportu.
Poznaj swoje dane
Znajomość danych, które prezentujemy jest bardzo ważna. Powinniśmy znać źródło danych, a także być świadomym wszelkich przetworzeń, które zostały dokonane. Oczywiście najlepszym sposobem na to jest zrobić to samemu, natomiast kiedy nie mamy takiej możliwości warto zapoznać się z modelem danych. Pomoże nam to również zrozumieć jakich wizualizacji powinniśmy używać. Poniżej kilka typów relacji, które możemy prezentować na konkretnych wizualizacjach:
-
fragment całości – mapa drzewa,
-
porównanie – wykres kolumnowy,
-
struktura – skumulowany wykres kolumnowy,
-
korelacja – wykres punktowy,
-
dystrybucja – histogramy lub wykresy pudełkowe,
-
dane geograficzne – mapy,
-
ranking – wykres słupkowy,
-
trend – wykres liniowy lub warstwowy.
Zwróć uwagę odbiorcy na ważne punkty
Zawsze myśl o tym jak najłatwiej przedstawić dane, aby odbiorcy mogli jak najszybciej je zrozumieć. Korzystając z tzw. pre-uważnych atrybutów możemy to zrobić. Pre-uważne atrybuty oznaczają wykorzystanie koloru, rozmiaru, kształtu i umiejscowienia naszych kluczowych danych tak, aby grupować lub rozróżniać elementy. Dobrym przykładem będzie wykorzystanie kolorów. Mogą one pomóc wskazać na dane, które wyróżniają się na tle reszty. Możesz zastosować kontrastujące ze sobą kolory, np. zaznaczając kolorem punkty wyróżniające się, natomiast pozostałe szarym. W Power BI możesz to zrobić wykorzystując funkcyjne kolory (o tym już niedługo) lub formatowanie warunkowe. Wykorzystując tego typu techniki możesz ułatwić odbiorcom zrozumienie prezentowanych przez Ciebie danych.
Less is more, czyli mniej znaczy więcej!
Postaraj się odpowiednio dobrać liczbę wizualizacji. Zbyt wiele różnych wizualizacji na jednej karcie sprawi, że zaczną one generować szum i uczucie bałaganu. Dobrym sposobem będzie również usunięcie tytułów i opisów osi gdzie można tego uniknąć. Jeśli nie możesz ich usunąć, postaraj się, aby były lekkie i przejrzyste. Postaraj się także nie używać zbyt wielu kolorów. Nie przejmuj się jeśli na Twojej karcie będzie trochę wolnej przestrzeni, a także nie używaj obramowań. Postaraj się nie korzystać także z efektów 3D (chyba, że tworzysz wykres oparty o trzy wymiary). Trójwymiarowe wykresy często dają bardzo wypaczoną perspektywę.
Bądź precyzyjny i bezstronny w formułowaniu swoich danych
Bardzo uważnie podchodź do prezentacji danych, ponieważ najczęstszym problemem jest błędna interpretacja. Wizualizacje powinny jasno i dokładnie wskazywać wzory i trendy. Nasze przekonania czy też uprzedzenia do prezentowanego tematu mogą zakłócić interpretację przez użytkowników i należy ich bezwzględnie unikać! Warto w tym celu wykorzystać trzy rzeczy:
-
język – upewnij się, że Twoi odbiorcy posługują się słownictwem, którym operujesz tworząc wizualizację, np. nazwy prezentowanych KPI,
-
etykiety – upewnij się, że prezentujesz dane w sposób czytelny, a także nie generujesz zbyt wiele szumu
-
skalowanie – znacząco wpływa na percepcję Twoich odbiorców, np. upewnij się, że numeryczne osie zaczynają się od zera. Zwróć także uwagę na skalę w przypadku zmian procentowych.
Podsumowanie
Używanie odpowiednich wizualizacji pozwala Twoim odbiorcom łatwiej zrozumieć dane i doszukać się w nich trendów. Wizualizacja danych jest bardzo ważną umiejętnością, która polega na sprawnej komunikacji poprzez dane sprawiając, że są one łatwe w odbiorze i interpretacji. Mam nadzieję, że powyższe rady poprawią jakość Twoich raportów.
Bonus!
Pod tym linkiem znajdziesz wykresy wprowadzające użytkowników w błąd. Jeśli chcesz wiedzieć czego NIE robić, zajrzyj?
[…] wizualizacji. O korzyściach z wykorzystania dobrych praktyk wizualizacji danych wspominałem już tutaj. Jeśli uważasz, że liczba wizualizacji została ograniczona do minimum, to może warto […]